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C++ Classes and Objects


 

C++ Classes/Objects

C++ is an object-oriented programming language.

Everything in C++ is associated with classes and objects, along with its attributes and methods. For example: in real life, a car is an object. The car has attributes, such as weight and color, and methods, such as drive and brake.

Attributes and methods are basically variables and functions that belongs to the class. These are often referred to as "class members".

A class is a user-defined data type that we can use in our program, and it works as an object constructor, or a "blueprint" for creating objects.

C++ एक object-oriented programming language है।

C++ में सब कुछ classes और objects के साथ-साथ उसकी attributes और methods से जुड़ा हुआ है। उदाहरण के लिए: वास्तविक जीवन में, car एक object है। car में weight और color जैसी attribute हैं, और drive और brake जैसी methods हैं।

Attributes और methods मूल रूप से variables और functions हैं जो class से संबंधित हैं। इन्हें अक्सर "class members" कहा जाता है।

Class एक user-defined data type है जिसे हम अपने प्रोग्राम में उपयोग कर सकते हैं, और यह object constructer, या object बनाने के लिए "blueprint" के रूप में काम करता है।


Create a Class

To create a class, use the class keyword:

Example

Create a class called "MyClass":

class MyClass {       // The class
  public:             // Access specifier
    int myNum;        // Attribute (int variable)
    string myString;  // Attribute (string variable)
};

Example explained

  • The class keyword is used to create a class called MyClass.
  • The public keyword is an access specifier, which specifies that members (attributes and methods) of the class are accessible from outside the class.
  • Inside the class, there is an integer variable myNum and a string variable myString. When variables are declared within a class, they are called attributes.
  • At last, end the class definition with a semicolon ;.

class keyword का उपयोग MyClass नामक class बनाने के लिए किया जाता है।

public keyword एक access specifier है, जो बताता है कि class के members (attributes और methods) class के बाहर भी access कर सकते हैं।

class के अंदर, एक integer variable myNum और एक string variable myString है। जब किसी class के भीतर variable declare किए जाते हैं, तो उन्हें attribute कहा जाता है।

अंत में, class के definition को semicolon (;) के साथ समाप्त करते है|

 

Create an Object

In C++, an object is created from a class. We have already created the class named MyClass, so now we can use this to create objects.

To create an object of MyClass, specify the class name, followed by the object name.

To access the class attributes (myNum and myString), use the dot syntax (.) on the object:

C++ में, एक class से एक object बनाया जाता है। हमने पहले ही MyClass नामक class बना ली है, इसलिए अब हम object बनाने के लिए इसका उपयोग कर सकते हैं।

MyClass का object बनाने के लिए, class का नाम बताये, उसके बाद object का नाम बताये।

Class attributes (myNum और myString) को access करने के लिए, object के साथ डॉट (.) का उपयोग करें:

Example

Create an object called "myObj" and access the attributes:

class MyClass {       // The class
  public:             // Access specifier
    int myNum;        // Attribute (int variable)
    string myString;  // Attribute (string variable)
};

int main() {
  MyClass myObj;  
// Create an object of MyClass

  
// Access attributes and set values
  myObj.myNum = 15
  myObj.myString = 
"Some text";

  
// Print attribute values
  cout << myObj.myNum << "\n";
  cout << myObj.myString;
  
return 0;
}

Multiple Objects

You can create multiple objects of one class:

आप एक class के अनेको objects create कर सकाते है:

Example

// Create a Car class with some attributes
class Car {
  
public:
    string brand;   
    string model;
    
int year;
};

int main() {
  
// Create an object of Car
  Car carObj1;
  carObj1.brand = 
"BMW";
  carObj1.model = 
"X5";
  carObj1.year = 
1999;

  
// Create another object of Car
  Car carObj2;
  carObj2.brand = 
"Ford";
  carObj2.model = 
"Mustang";
  carObj2.year = 
1969;

  
// Print attribute values
  cout << carObj1.brand << " " << carObj1.model << " " << carObj1.year << "\n";
  cout << carObj2.brand << 
" " << carObj2.model << " " << carObj2.year << "\n";
  
return 0;
}

C++ Class Methods

Class Methods

Methods are functions that belongs to the class.

There are two ways to define functions that belongs to a class:

  • Inside class definition
  • Outside class definition

In the following example, we define a function inside the class, and we name it "myMethod".

Note: You access methods just like you access attributes; by creating an object of the class and using the dot syntax (.):

Methods वे functions हैं जो class से संबंधित हैं।

किसी class से संबंधित function को define करने के दो तरीके हैं:

class definition के अंदर

class definition के बाहर

निम्नलिखित उदाहरण में, हम class के अंदर एक function को declare करते हैं, और हम इसे "myMethod" नाम देते हैं।

नोट: आप methods को वैसे ही access कर सकते हैं जैसे आप attributes को access करते  हैं; class का एक object बनाकर और डॉट (.) का उपयोग करके:

Inside Example

class MyClass {        // The class
  public:              // Access specifier
    void myMethod() {  // Method/function defined inside the class
      cout << "Hello World!";
    }
};

int main() {
  MyClass myObj;     
// Create an object of MyClass
  myObj.myMethod();  // Call the method
  return 0;
}

To define a function outside the class definition, you have to declare it inside the class and then define it outside of the class. This is done by specifying the name of the class, followed the scope resolution :: operator, followed by the name of the function:

किसी function को class के definition के बाहर declare करने के लिए, आपको इसे class के अंदर declare करना होगा और फिर इसे class के बाहर define करना होगा। यह class का नाम बताने, उसके बाद scope resolution (::) operator, उसके बाद function का नाम बता करके किया जाता है:

Outside Example

class MyClass {        // The class
  public:              // Access specifier
    void myMethod();   // Method/function declaration
};

// Method/function definition outside the class
void MyClass::myMethod() {
  cout << 
"Hello World!";
}

int main() {
  MyClass myObj;     
// Create an object of MyClass
  myObj.myMethod();  // Call the method
  return 0;
}

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